Tuesday, August 7, 2007
MTB Gume ----- pravilan odabir
Svi mi koji vozimo, prije ili kasnije dolazimo u situaciju da treba da promjenimo spoljne gume. Kakve su im osobine, šta koji pojam znači, evo objašnjenja. Pojmovi če biti na originalnom (engleskom ) jeziku, jer i na uputstvu, kao i na pakovanju guma, karakteristike su tako i date.
Two-ply casing
Guma satavljena od dva zasebna sloja spojenih u “sendvič”, formirajući tako spoljni sloj. Ove gume su teže, čvršće i imaju veću otpornost na bušenje. Ova tehnologija se koristi kod nekih downhill guma.
120, 60, 30 tpi
Pojam TPI je skračenica od Threads per inch ili debljina i broj najlonskih niti po jednom inću. Proizvodjači koriste 120 tpi u proizvodnji svojih elitnih - najjačih modela guma, jer je ovim načinom lahko napraviti lahku i mekanu gumu. Deblja nit – 60 tpi ima za posljedicu teže gume koje su otpornije na zasjecanje. Ova oznaka je karakteristična za srednju klasu guma. Ekonomska klasa i najjeftiniji modeli nose oznaku 30 tpi.
Anti-pinch insert
Materijal nalik pjeni koji je ubačen izmedju sloja sa strane gume. Ovo redukuje mogučnost da rub i strana gume bude zasječena ili ustinuta od strane ruba felne.
Bead traction lines
Ovo su linije – markeri koji idu uspravno okolo periferije gume. Kenda tvrdi da bez ovih markera gume imaju tendenciju uklještenja i pucanja duž felne vremenom. Nezgodna strana ove opcije je što u slucaju tubeless guma one teže bivaju zaptivene duž felne.
Biting edge
Okrenut na napred, vrh krampona se naziva Biting edge. Zadnji dio krampona se naziva Braking edge. Unutrašnji dio krampona je taj koji vas održava u sedlu u krivinama.
Carbon black
Sve gume počinju svoj “život” kao kremasta masa u kremastoj boji. Dodavajući im crni karbon, ne samo da dobijaju crnu boju, već i strukturu i jačinu.
Casing width
Širina oplate – uže gume imaju za posljedicu manji volumen, pumpaju se na viši pritisak i brze reaguju na terenu. Šire gume se pumpaju na manji pritisak i poboljšavaju kvalitet i sigurnost u vožnji.
Center knobs
Jedan ili dva usko zbijena reda krampona centiranih na središnjem dijelu gazne površine gume. Ovo je pojas koji najviše trpi habanje.
Chafer strip
Jak unakrsno tkan material od najlona koji je umetnut sa obje strane gume. Takodje može biti postavljen i sa spoljne strane bočnog zida gume. Ovo je stoga da bi dodatno protektirao stranice od zasjecanja i uklještenja od felni. Continental koristi ovu tehnologiju u svojim “ProTection” modelima.
Dimples, grooves, notches
Ovo su nazivi ( ulegnuće, žljeb, zarez ) za obradjene vrhove krampona. Ove osobine ne samo da daju kramponu bolje prijanjanje i smanjuju proklizavanje, već daju i dodatnu fleksibilnost kramponu pa se on ponaša kao da je radjen od mekše gume.
Dual compound tread
Guma koja svojim sastavom varira duž gazne površine. Najčešće se koristi 70 durometar komponenta u samom centru gaza radi poboljšanja efikasnosti pedaliranja, kočenja i manjeg proklizavanja, 60 durometar komponenta za strane gaznog dijela radi poboljsanja gripa, pogotovu u krivinama. I ovdje postoji princip kako se ove dvije komponente spajaju, jer mora da prati odredjen “prazan prostor” izmedju. Maxxis i Michelin su u svoju ponudu uvrstili i trostruku komponentu, dvije komponente se koriste na već pomenuti naćin, a treća se ubacuje u donji dio krampona koja ih čini čvrsćim i otpornijim.
Dual profile
Dubina gazne površine koja varira daje gumi multiprofilnost. Gledajući odozgo, centralna brazda je tako profilisana da daje zaobljene na jednom dijelu i oštre ivice na drugom. Dubina brazdi na krajevima gazne površine je profilisana tako da se pri naginjanju izravna a sve zbog boljeg prijanjanja krampona i sigurnosti u vožnji.
Fillers
Komponente koje se dodaju gumi da bi je zaštitili od uticaja ozona, sunca i ostalih spoljnih uticaja koji mogu uveliko skratiti vijek istoj.
Flat profile
Profil koji je plići i koristi šire krampone. Plići profil generalno bolje “leži” u krivinama, jer krampon brže dolazi u dodir sa podlogom.
Floater ply
Ekstra dodat material direktno ispod gazne površine. Ne ide sa strane, već samo središnjim dijelom. Radi se i od kevlara, a služi za dodatnu otpornost na bušenje, kao i za sprečavanje izobličenja sa povečanjem pritiska u gumama.
Footprint
Specificira koliki je i koliko duboko gazni dio pri kontaktu sa terenom ostavlja trag pri vožnji, kočenju i skretanju. Odredjen je širinom gaznog dijela, odnosom krampona i brazdi, pritiskom u gumama.
Kevlar bead
Sama ivica gume koja je napravljena od vlakana kevlara koji su upredeni kao kanap. Kevlar je jak material i veoma lagan..
Knob shape
Veličina krampona odredjuje i za kakvu je upotrebu ili disciplinu guma i predvidjena. Downhill gume imaju vece krampone, kao i XC gume za vlažne uslove, dok XC gume za suhe uslove imaju pliće i sitnije krampone.
Knob side profile
Generalno, ovde se govori o uglu krampona. Za suhe uslove, koriste se kramponi sa tupljim uglom. Nasuprot ovome, za vlažne uslove kramponi imaju oštriji ugao. Za mekši teren se koriste kramponi sa uglom od oko 5 stepeni, a za tvrdji oko 10 stepeni.
Land-to-see ratio
Ovo je odnos površine pokrivene kramponima i one pokrivene brazdama. Pokazuje koliko je gazna površina agresivna ili blaga – glatka.
Large volume casing
Trend koji je razvio Hutchinson. Da bi ispunila ovo, guma mora da bude široka bar 5,08 cm i da sa širina gaznog dijela poklapa sam širinom gume.
No Tubes
Ovo se naziva kada se obična guma koja koristi unutrasnju uz pomoc Stan’s No Tubes zaptivača i trake za felnu transformiše u tubeless gumu.
Round profile
Kada je dubina gazne površine ravnomjerna duž cijele gume – ovo joj je naziv. Ovaj profil ima karakteristiku da se lako “kotrlja” lakše ulazi u krivine i generalno je i lakša guma.
Rubber durometer
Odredjuje mekoću gume. Oficijelna skala je Shore A durometar skala. Standardna jednokomponentna guma je po skali 70 durometar ili niži. Naniže, skala ide 0, 5 podioka i to do vrednosti od 45. Sve preko vrijednosti od 70 durometara je ekonomska klasa. Gume sa nižim brojem vrijednosti su i teže, jer se njima dodaje više ulja da bi bile mekše. Kenda je izmedju nekoličine proizvodjača uspjela da napravi gumu koja je u isto vreme i lakša ali i mekša.
Rubber rebound
Ovo označava koliko se brzo krampon vrati u svoj prvobitni položaj i oblik pošto bude pritisnut i zavrnut.
Downhill-eri vole sporiji rebound, jer je u ovoj discipnini dobar grip je polovina uspjeha. Sporiji rebound drži krampon pritisnut na podlozi i više njih ostaje u kontaktu sa istom. XC discipline traže brži rebound, jer on povečava transfer energije i smanjuje otpor pri vožnji po terenu. Rebound odnos je definisan miksom polimera, uljne komponente i količine crnog karbona.
Shoulder knobs
Ovo označava krajnji spoljni red krampona ili eventualno zbijena dva reda istih na samim krajevima gume. Ovo su kramponi koji primarnu funkciju imaju u kontroli pri vožnji u krivinama.
Sidewall rubber
Niti koje se upotrebljavaju za pravljenje tijela gume, vezuju se medjusobno u specijalnu mehku i savitljivu gumu koja formira rubove. Ovaj tip gume se može videti na lakim XC gumama.
Speed ramps
Postepeno odradjen nagib prednjeg dijela krampona koji redukuje trenje izmedju gume i podloge. Ovako odradjen krampon daje gumi lakši i brži “hod”.
Synthetic rubber
Kada se prirodna guma pomješa sa hemijskim putem proizvedenom gumom ( naziv im je butadin i stiren ), dobije se stiren -butadin guma. Različiti odnosi SBR se koriste da bi se dobile performance u brzini, prijanjanju na podlozi, težini i izdrzljivosti. Guma kao kompomenta je najtezi dio supstance i mješanjem sa specijalnim sintetičkim komponentama postaje lahka XC guma. Sintetička guma ima i drugi takodje udomaćen naziv – butil guma.
Tie bar
Žile ili mala sitna rebra na gumi koja spajaju krampone u svojoj bazi. Koriste se da bi povečali stabilnost samih krampona.
Transition knobs
Red ili redovi krampona koji popunjavaju prostor izmedju krajnih krampona sa strane i središnjih. Nemaju sve gume ovakve krampone, a njihova uloga je da prvi načine kontakt sa podlogom kada se krene u naginjanje i skretanje.
Tread cleaning
Kako kramponi zajedno djeluju na potiskivanje prašine i materijala podloge pri vožnji. Ovo dobija na značaju ukoliko se vozi po mekšem terenu od onog za koji je sama guma predvidjena.
Tread continuity
Kada se guma vozi u normalnom položaju, dakle ne u otklonu ili u krivini, gornje ivice tranzicionih krampona i dalje dodiruju tlo. Kako su dizajneri postavili centralne i tranzicione krampone u odnosu jednih na druge, diktiraće i to sa kakvom ce lakoćom guma ici i okretati se.
Tread depth
Ovo je visina krampona. Mjeri se od vrha, pa do samog korjena. U zavisnosti od proizvodjača, centralni kramponi mogu imati drugu visinu od tranzicionih i krajnjih. XC gume za suhe uslove mogu imati od 0,15-0,31 visinu krampona. Gume za mekše i vlažnije uslove mogu imati visinu krampona i do 0,47 cm. All mountain, downhill i sl. Mogu imati visinu krampona do 0,63 cm. Downhill gume za vlažne uslove sa spajkovima mogu imati visinu krampona do 0,79 cm.
Underskid
Ovo je tanak sloj gume debjine od 0.079cm-0.15cm koji štiti dio gazne površine izmedju krampona. Ovaj sloj se takodje postavlja i na stranice guma koje služe za downhill, all mountain.
UST
Ovo je skracenica od Universal System Tubeless, koji su zajedno razvili Mavic i Hutchinson. Danas je ovo najpoznatiji i najrasprostranjeniji tubeless sistem kada je MTB u pitanju. Ukoliko guma ima na sebi oznaku UST, znači da je certifikovana od strane Mavic-a a to dalje znači da se ista montira na felnu rukama, bez ikakve pomoći alata kao i da će stajati na felni bez ikakvih teskoca pri pritisku od 60 psi. ili 4,13 bar. Ovo je pritisak koji Mavic preporučuje jer tada guma “sjedne” na felnu kako treba koja naravno takodje treba da bude UST certifikovana.
Nisu sve gume UST certifikovane, iako su napravljene da budu tubeless varijanta.
White carbon
Bijeli karbon je lakši ali ne i izdržljiv kao crni karbon. On daje gumi njenu prirodnu kremastu boju. Ukoliko se u ovakvu mješavinu dodaju pigmenti, dobijamo gume u raznim bojama.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment